Середні школи
України перебувають між молотом реформ
і наковальнею зменшення кількості
населення в Україні. З одного боку в
країні з 2015 року запущена реформа із
децентралізації, в межах якої об’єднані
територіальні громади отримують більше
повноважень, в тому числі з управління
місцевими навчальними закладами.
Паралельно відбувається і реформа
освіти, зокрема середньої і
початкової. В її рамках у 2016-2017 роках
здійснюються експерименти із укрупнення
середніх шкіл, запуску так званих
“опорних
шкіл” і створення менших філій
на місці недоукомплектованих звичайних
шкіл, які не отримали статусу опорних.
В Україні уповільнюється приріст
народжуваності, що знижує потреби у
кількості діючих шкіл. За розрахунками
незалежних аналітиків
освіти, які спиралися на дані
профільного міністерства, у 2013/14
навчального року школи України відвідувало
на 2,93 млн учнів (на 41 %) менше, ніж у 1990
році. За той самий період загальна
кількість шкіл скоротилася із 21,83 тис
до 19,29, тобто лише на 11,63% (Графік 1).
Графік
1. Кількість шкіл і учнів в Україні
[FactCheck за даними Інституту
розвитку освіти і Міносвіти]
Якщо у 1990-му
році в одній школі в середньому навчалося
327 учнів, то у 2013/14 році уже 218 учнів. Із
стратом реформи з децецентралізації у
2015/16 роках кількість шкіл скоротилася
на 0,26 тис, тобто майже на 11,3 %, а от
кількість учнів дещо менше — на 10%, до
3,78 млн. Однак навантаження на один заклад
не змінилося – 218 учнів на школу.
У той же час,
співвідношення кількості учнів на
вчителя в Україні не відповідає
міжнародним нормам. Для прикладу, у
2013/2014 н.р. співвідношення «учитель-учень»
у міських навчальних закладах в середньому
по країні складало
1:11, тоді як наступного навчального року
уже 1:8. За даними
Національної академії статистики,
обліку та аудиту, співвідношення
вчитель-учень в країнах Організації
економічної співпраці і розвитку,
становить 1:12,4. Разом з тим, навантаження
на вчителя в Україні дещо вище,
ніж в Європі.
У розрізі
населених пунктів кількість шкіл у
2015/16 навчальному році порівняно з
попереднім змінилася так:
- міських шкіл
зменшилася на 4,15%, із 5,53 тис до 5,30 тис,
відповідно;
- кількість
сільських шкіл скоротилася майже на
1,87%, із 11,79 тис до 11,57 тис, відповідно
(Графік 2).
Графік 2.
Співвідношення кількості міських і
сільських шкіл в Україні в 2014/15 i 2015/16
навчальних роках (тис шікл) [FactCheck
за даними Міносвіти]
Таким чином,
із офіційних даних випливає, що кількість
міських шкіл в Україні скорочується
динамічніше, ніж сільських.
У місцевих
шкіл, обов’язки з фінансування яких в
рамках реформи децентралізації
перекладено на місцеві бюджети, судячи
із даних бюджетного
моніторингу Інституту бюджету
і соціально-економічних досліджень
Мінфіну України, проблем із фінансуванням
не простежується (Графік 3).
Графік 3.
Видатки з місцевих бюджетів на освіту
у 2014-2016 роках, млрд грн [FactCheck за
даними ІБСЕД]
За інформацією ІБСЕД, за 9 місяців 2016
року місцеві заклади освіти отримали
на 7,25 млрд грн більше, ніж в передньому
році, 62,77 млрд грн проти 55,52, відповідно.
Початково опубліковано на FactCheck.
Початково опубліковано на FactCheck.
Коментарі
Дописати коментар